Úvod > O nás > Zprávy z redakce > Recenze na knihu Učíme děti myslet a mluvit

Recenze na knihu Učíme děti myslet a mluvit

05. 09. 2016

Přinášíme vám krásnou recenzi na Učíme děti myslet a mluvit. Pokud jste o knize neslyšeli, neváhejte si přečíst těchto pár řádků od naší čtenářky. Za jejíž recenzi moc děkujeme, udělala nám radost!

Od chvíle, kdy se narodíme, začínáme vnímat svět kolem sebe: jeho zvuky, tvary, barvy, chutě a vůně – a taky se od svých maminek učíme první slůvka. Každé z nich v sobě pro malého človíčka skrývá klíček k poznávání světa a otevírá mu jeho cestu do života. Z počátku je to pro dítě především hra, při níž jako po schůdkách stoupá vzhůru.

Takovou lákavou hru nabízí předškolákům, teenagerům i dospělým  půvabná knížka UČÍME DĚTI MYSLET A MLUVIT aneb Ví to každá kapka, kterou napsal básník Jiří Weinberger a skvostně ji ilustrovala Pavla Hovorková. Brožovanou publikaci velkého sešitového formátu vydalo nakladatelství Edika, které je členem skupiny Albatros Media a. s. a podobně jako tradiční Albatros cílí svou vydavatelskou činnost především na děti a mládež.

Knížka na první pohled upoutá něžnou a zároveň výraznou kresbou na obálce: na vysoké věži sedí na otevřené knížce chlapec se zkříženýma nohama, na nich rukou přidržuje druhou otevřenou knížku a tu třetí napřahuje k slonovi přilétajícímu přes oblouk duhy na papírové vlaštovce a přátelsky pozvedávajícímu pravou přední. Brána fantazie se otevírá a škola hrou plná příběhů začíná!

Jiří Weinberger, autor nápaditých a humorných veršů seřazených v knize podle abecedy, protkal své básně i vtipným a hravé lidi jakéhokoli věku inspirujícím průvodním slovem. Všem dospělým doporučuje číst dětem nahlas, neboť to je nejlepší způsob, jak jim objevit svět příběhů a fantazie a pomáhat jejich dušičkám růst. A přidáme-li ke čtení hru, ať už autorem navrženou nebo nějakou svou vlastní, záhy dítě i dospělý shledá, že řeč v sobě skrývá i spoustu legrace (např. když ptáče skáče přes přezkáče). Bezděčně přijde i na to, která slova a jak se rýmují, aby vznikly verše, a oknem nahlédne do tajemného zákulisí poezie.

Některé autorovy básně začínají skoro jako pohádka (Byl jednou jeden červotoč, Byli jednou dva drozdi…), ale vždy v nich zasrší humor reality života a stejně je tomu i v příbězích Povídá pondělí úterku či Jdi do boudy, bude pršet anebo Utíká mléko přes pole. Jiné rozesmějí pro své jazykové hříčky (např. Vlněním vlny vlní se louka, Říkal sysel syslovi či Zebří žebra), třebaže mohou potrápit ne úplně snadnou výslovností. Báseň TELEGRAMY NOSI PTACEK dá při čtení nahlas taky notně zabrat. Jsou tu i básničky lyricky laděné (Jakpak asi vypadá, Každý den špatně začíná, Kdybych byl vodou nebo Když usnu) a překlad veršů z Karnevalu zvířat Ogdena Nashe (Lev – král je zvířat všech). Pro Weinbergerovu tvorbu je typická zpěvnost a tak není divu, že knihu doplňuje též několik notových záznamů nahraných písní. Krom toho si zájemci mohou 10 písní a 10 básní stáhnout z internetu na www.albatrosmedia.cz/ucime-deti-myslet-a-mluvit.html .

Tak příjemné počtení a případně poslech či zazpívání!

Zprávy z redakce

17. 07. 2018